Стимули за баланс между работа и личен живот

В глобален свят, в който имаме достъп до средствата за комуникация 24 часа в денонощието, личният ни живот е натоварен, а дните в офиса са също толкова забързани и натоварени, балансът между работа и личен живот може лесно да бъде разклатен, както и работното представяне на служителите в офиса. Какво могат да направят работодателите, за да помогнат? Бруно Ванхаелст, старши вицепрезидент на маркетинг, стратегии и развитие на продажбите на Содексо услуги за социални придобивки и възнаграждения и Содексо персонални и домашни услуги, разглежда предизвикателствата и решенията на пъзела работа-личен живот.

Защо е от критично значение работодателите да се фокусират върху баланса работа – личен живот на своите служители?

Бруно Ванхаелст: Отговорът се състои от две части. Първата е „защото това е приоритет за работещите хора“. Намирането на баланс в свят, в който хората са свързани 24/7 и границите между работното време и личното време се размиват, не е лесна задача. Гъвкавостта в работния ден се превръща в ключов фактор. Проучванията сочат, че почти половината Директори човешки ресурси казват, че предлагат възможността за по-гъвкаво работно време, за да привлекат и подберат нови таланти[1], а повечето мениджъри в САЩ смятат, че гъвкавостта има положително въздействие върху ангажираността на служителите (60%), мотивацията (57%) и удовлетвореността (68%)[2]. Скорошно проучване на Содексо[3]сочи, че 90% от служителите искат да прекарат повече време извън работното място, докато друго проучване[4] установява, че подобряването на баланса работа-личен живот е приоритет №2 за служителите. Вторият отговор на въпроса е, че служителите, които се борят да балансират живота си, са по-малко ангажирани и продуктивни в работно време.


Какви са проблемите и предизвикателствата при нарушен баланс работа – личен живот?

БВ: Съществуват много различни варианти, от единични инциденти до текущи, продължителни ситуации: бойлерът вкъщи се разваля, детето е твърде болно и не може да ходи на училище или пък някой от възрастните роднини има здравословен проблем - това е особено често срещан проблем за „поколението сандвич“, което се грижи едновременно за деца и родители, като същевременно се опитва да запази и работата си. Междувременно има и семейства, които са само с един родител или след развода жонглират с по два набора майки и бащи. В допълнение към всичко това съществува и напрежение, свързано със самата работа. При много служители работната натовареност се увеличава в работно време и се прехвърля към вечерите и уикендите, особено в резултат на свързани с работата имейли, които се изливат в смартфоните на хората. В глобализираната икономика, в която намаляването на разходите е с висок приоритет в корпоративната политика, служителите могат да се окажат под стреса на това да дават повече от себе си в работата при липсата на достатъчно ресурси и да работят по-продължителни часове. Всичко това създава стрес, редом с риска от професионално прегаряне и дори депресия. В Обединеното кралство, стресът, свързан с работата, струва на страната около 10.4 милиона изгубени работни дни на година[5]. Същото проучване сочи, че 27% от служителите се чувстват депресирани, 34% тревожни и 58% чувстват раздразнение, когато работят повече часове на ден. Излишно е да се каже, че такива условия оказват влияние върху работното представяне на служителите, както и задържането на персонала.

Как могат работодателите да се справят с тази ситуация?

БВ: Съществуват разнообразни варианти, въпреки че забързаното темпо и объркаността на модерния живот е по-скоро обществен проблем, отколкото нещо, което дадена компания би могла да реши. Ако първата стъпка е да се осигури офис пространство, което предлага приятна работна атмосфера, второто е да се предложат набор от решения като помощ с грижата за децата, гледане на възрастни роднини, финансова помощ, гъвкав работен график или консиерж услуги, с които да се подпомогнат служителите в ежедневните им нужди и забързаното ежедневие. Накратко, става дума за предоставяне на решения, които спестяват време, пари, а понякога и двете. Ако искаме да надградим програмите за служителите, трети вариант би бил да се въведат инициативи, които подобряват благополучието на служителите, чрез програми за здраве и уелнес, платформи за признание и стимулиране, програми за подпомагане на служителите или учене и развитие.

Разбира се, бих добавил, че е важно да се идентифицират придобивки, които допадат на различните профили служителите, както и начина им на живот.


Какъв тип профили имаме тук?

БВ: Международно проучване на Содексо идентифицира четири типа групи[6]. „Прагматикът в работата“ обикновено е по-възрастен, няма деца и работи за голяма компания. В тази категория заплатата е по-важна. „Търсещият реализация“ е по-млад, по-вероятно работещ в някой „стартъп“ и по-малко интересуващ се от заплащането. Във всички социални категории и възрасти ще откриете „Балансиращият между работа и личен живот“. Служителят „Работещ, за да живее“ е по-скоро по-млад, планиращ да се жени или да създаде семейство и не е истински ангажиран с целите на работодателя. Важно е да разбирате различните стилове на живот и нуждите на тези разнородни групи, за да можете да предложите подходящи решения за всеки.

Какво би могло да бъде въздействието на по-добър баланс между работа и личен живот?

БВ: Значимо въздействие и еднакво по цял свят. Проучване на Содексо, проведено в седем държави[7], сочи, че 89% от лидерите в малките и средни предприятия забелязват покачване на нивото на продуктивност и ефективност, след въвеждане на мерки, с които да се помогне на служителите по-лесно да управляват личния си живот. Междувременно, 88% от респондентите намират тези мерки за подобряващи репутацията на тяхната организация, 82% заявяват, че мерките улесняват процеса по подбор, а 74% заявяват, че се наблюдава увеличение в оборота на компанията. Няма съмнение в директните ползи за бизнеса. Също така, има много пряко преимущество в това, че се намалява текучеството на служителите и съпътстващите го разходи. В проучването на „Hay Group“, което използва база данни от над пет милиона служителите, повече от 25% от тях смятат, че работодателите не ги подкрепят в постигане на баланс между работа и личен живот, са планирали да напуснат в рамките на следващите две години, в сравнение със 17% от служителите, които са се почувствали подкрепени8. Проучване, проведено от Содексо9, открива, че служителите в пет различни държави (Бразилия, САЩ, Франция, Полша и Индия) оценяват баланса между работа и личен живот като втори по важност в работата.

Как Содексо може да помогне на компаниите да подобрят баланса „работа-личен живот“ на служителите си?

БВ: Содексо разполага с широко портфолио от услуги измежду услугите за социални придобивки и възнаграждения и персоналните и домашни услуги. Тези услуги включват: помощ за гледане на дете, решения за мобилност, инструменти за финансово планиране, програми за здраве и уелнес, консиерж услуги, домашни грижи за зависими лица, програми за признание и стимулиране, и други, като всички тези програми дават възможност на служителите напълно да се отдадат на работата си, знаейки, че ще получат цялата подкрепа, от която имат нужда в личния си живот. Това оказва директно въздействие за подобряване на качеството на живот на хората, а обратната връзка, която получаваме за това, е изключителна.


[1] 2015 Проучване за гъвкавостта на работното място – CareerArc и WorkplaceTrends.com

[2] Idem.

[3] Circles 2015 Доклад за проучване на потребителите – Содексо

[4] 2016 Проучване на Содексо за социални придобивки и възнаграждения, включващо 3,224 служители и 880 компании в САЩ, Индия, Франция, Бразилия и Полша

[5] 2016 Проучване на Фондацията за психично здраве

[6] 2016 Проучване на Содексо за социални придобивки и възнаграждения, включващо 3,224 служители и 880 компании в САЩ, Индия, Франция, Бразилия и Полша

[7] Качество на живот: голямо предимство за лидерите на малък бизнес — Содексо услуги за социални придобивки и възнаграждения - 2015

8 http://www.cnbc.com/id/100720414

9 2016 Проучване на Содексо за социални придобивки и възнаграждения, включващо 3,224 служители и 880 компании в САЩ, Индия, Франция, Бразилия и Полша

Oт понеделник до петък от 09:00ч до 18:00ч.

Телефонното обаждане до 0700 40 700 е на цената на градски разговор от стационарен телефон. Обажданията от мобилен телефон се таксуват по стандартните тарифи на Вашия мобилен оператор за обаждане до фиксирани мрежи.

0700 40 700
Вашият браузър не е обновен!

Обновете си браузъра за да видите този сайт коректно. Обновете си браузъра сега

×