В една динамично променяща се работна и пазарна среда, от служителите се изисква постоянно да актуализират уменията си и придобиват нови. Пример е пандемията от COVID-19, която ще остави след себе си устойчив във времето ефект върху начина на опериране на бизнесите. „Ученето ще бъде основата на нашето оцеляване в този период, както за организациите, така и за индивидите в тях.” - категорични са авторите в Harvard Business Review и преподаватели в INSEAD Ани Пешкам и Жанпиеро Петриглиери.
Повече от всякога за организациите е ключово да изградят работна сила от служители, учещи се през целия живот. Тази важна задача обаче не е отговорност само на организациите и звената “Обучение и развитие”, от всеки член на екипа зависи дали ще улови възможностите да напредва. Нашите партньори от The Business Institute споделят 4 конкретни практики, които могат да помогнат на организациите и служителите им да развият нагласата си за учене през целия живот и така да се адаптират успешно към съвременната бизнес среда.
- Постоянно развитие и растеж
Фиксирана ли е интелигентността още от раждането, или може да се развива? Мозъкът е като мускул става по-силен колкото повече го използваме, тъй като ученето предизвиква невроните в него да създават нови връзки. Няма ограничение на това колко можем да научим през живота си.
За да се насърчи постоянството в ученето, форматът на представяне на знанието трябва не просто да е интерактивен, а ангажиращ. Разказване на истории, разиграване на игри – звучи детинско, но тези методи са силно ефикасни за усвояване на знания и умения, независимо от възрастта на хора. Препоръчва се редовна мозъчна гимнастика с добре премерена доза от сериозни игри, бизнес симулации, задачи за самоподготовка и групова работа по реални казуси.
- Майсторство на няколко нива
Представата за развитие като експерт в една единствената конкретна област в остаряла и неадаптирана към настоящата реалност. Дълголетието, на което се радваме днес, както и динамичната икономическа обстановка, повлияна от бързата смяна на технологии и потребителски нагласи, изискват професионалистите да развиват в дълбочина компетенциите си в най-разнообразни сфери, като ги надграждат по-целенасочено. Усвояването на разнообразни умения и постигането на майсторство в няколко области разграничава професионалистите едни от други.
За да стимулират този тип развитие, организациите могат да предложат подкрепа за участие в тренинги – вътрешни академии или външни програми - не само за надграждане, а и за усвояване на съвсем нови експертни умения. Например, маркетинг или търговски експерти, които имат интерес към придобиване на по-висока финансова грамотност.
- Излизане извън зоната на комфорт
Счита се, че когато работят над предизвикателни задачи с умерено ниво на стрес (така наречения „добър стрес“), служителите са в зоната на учене, в която са максимално продуктивни. Затова и редица учени казват и доказват, че за да се учат, хората трябва да „опъват“ границите си и преминават отвъд тях.
Еднократното излизане извън зоната на комфорт е трудно, но истинското предизвикателство е задържането на постоянство в тази задача. След първоначален бърз ръст в развитието на бизнес компетенции в следствие на излизане от зоната на комфорт, например при смяна на работното място, вълнението утихва, процесите на учене и развитие минават в застой, а задачите започват да се извършват автоматично, което предизвиква скука. В резултат, положителното влияние на служителя върху бизнеса се забавя значително. За да избегнат този капан, служителите трябва да придобият постоянсто в излизането извън зоната на комфорт, като търсят целенасочено нови начини да предизвикат потенциала си за развитие.
- Смяна на средата за учене
Независимо дали обученията са присъствени или онлайн, една единствена обучителна платформа не е достатъчна. Различната среда дава различни инструменти и ситуации за „консумация” на знание. Затова и трудно може да се каже, че съществува една идеална среда за обучение. Например, в The Business Institute съчетават онлайн съдържание за самостоятелно учене (обучителни игрални или анимирани видеа) със сесии в реално време за дискусия с фасилитатор и пренос на теорията в бизнес практиката; упражнения за самоподготовка с работа в екипи по казуси или отборни игри; бизнес симулации за експериментация в безрискова среда с разискване на реални казуси и обратна връзка за прилагане на методи и инструменти в практиката.
- Правете това, което обичате
“Ikigai” – японска концепция за „причината да живееш“. Ikigai включва в себе си всички елементи от съществуването ни: кариера, хобита, взаимоотношения и духовност. Припознаването на личния ни ikigai носи удовлетворение, изпълва живота ни със смисъл, съответно желание за развитие.
Въпреки че всяка организация носи голяма отговорност да предоставя на своите служители контекст, в който те да откриват чувство за смисъл, професионалистите имат възможност в голяма степен сами да открият и надградят своя ikigai. Съществуват редица инструменти и методи, които могат да подпомогнат този процес.
Материалът е базиран на статията “Seven essential elements of a lifelong learning mindset” на МcКinsey&Company, 2019. Вижте пълния текст тук.