Като продължение на видеата от серията #BetterCorporateImmunity създадохме "Екипът на Содексо споделя".
В първото интервю Благовест Михайлов, Директор „Продажби“ в Содексо България, разказва за работата от разстояние, новите предизвикателства пред Содексо, както и за последните тенденции и промени в бизнеса.
Вижте видеото тук.
Бихте ли се представил?
Казвам се Благовест Михайлов и заемам позицията Директор „Продажби“в Содексо Пасс България. В компанията съм вече четвърта година.. Преди да се присъединя към екипа на Содексо, имам над 15 годишен опит в бизнес продажбите в телеком сектора. Двете сфери се припокриват, тъй като при телекомите, както и при ваучерите услугата е подходяща за всички бизнеси.
Опишете накратко бизнеса на Содексо.
Компанията Содексо се стреми да предоставя услуги за качествен живот на служителите на своите клиенти. Реализираме това чрез нашите продукти, основният от които са ваучерите за храна с данъчни облекчения. От една страна, те подпомагат компаниите, тъй като се ползват с данъчно облекчение, а от друга им дават едно добро предимство пред техните конкуренти, които все още не са се възползвали от предимствата на ваучерната система. Според нашите анализи в момента, ваучерите за храна се възприемат като хигиенен фактор от голяма част от бизнеса в България.
Как се промени Содексо през последните две години?
Със сигурност последните две години могат да бъдат категоризирани като много по-различни спрямо живота ни преди настъпването на COVID кризата. Това, което правя като разлика между 2020 и 2021 година, е че през първата - с настъпването на локдауна, всички помнят датата13 март, затваряния, ограничения за излизане навън, за напускане на населеното място дори , всички стояха основно в домовете си – като цяло не бяхме достатъчно подготвени и всичко изглеждаше много по-непредвидимо, много по-неясно и много по-страшно.
Какво направихте в този момент?
Всъщност, ние положиме усилия да реагираме няколко дни преди да бъде обявен локдаунът. Пренастроихме за кратък период от време начина на работа, така че колегите да могат да работят от вкъщи. Създадохме една много добра база със съвременните дигитални платформи и допълнителни средства и инструменти, с които служителите ни, работейки от вкъщи, да се чувстват достатъчно комфортно и да изпитват всички удобства, които един офис би им предложил, за да вършат успешно своята работа.
Какъв опит пренесохте в 2021?
По отношение на 2021 г., нещата бяха доста по-предвидими. Хората намериха своя комфорт. Ограниченията, наложени и на държавно ниво, от една страна не бяха толкова стряскащи, а от друга самите ние не бяхме така ограничени, вече имахме възможност да излизаме, да общуваме помежду си лице в лице макар и с маски.
Как в Содексо България се адаптирахте към работата от разстояние?
Със сигурност работата от вкъщи дава своето отражение и това, което мога да споделя от моя личен опит, особено през 2020 г., е че се създаде усещане за изолация. Въпреки че можехме да комуникираме, самата офис среда в един момент липсваше… с натрупване на месеците, липсата на срещи на живо, липсата на живото общуване с колегите като цяло, липсата на разнообразие, дори на това, че човек пътува до офиса и по пътя до там се сменят различни пейзажи – това са неща, които неминуемо започнаха да липсват.
Затова ли избрахте постепенното връщане в офиса?
Моето мнение е, че това, което създадохме в Содексо като хибриден модел на работа, е нещо, което ще остане и за в бъдеще. Защото човек трябва да има избор между това да дойде да работи от офиса, когато е необходимо, а когато не е - по своя преценка да има свободата да може да работи и от вкъщи колкото дни е необходимо в месеца.
Как хибридният модел на работа преосмисли Вашите бизнес процеси?
Ще очертая няколко аспекта. Първо забелязахме, че спадна броят на срещите, които се регистрират в нашата е CRM система . Те пък неминуемо бяха компенсирани с по-голям брой регистрирани обаждания и комуникацията започна да преминава основно във виртуалната среда. Повечето срещи се провеждаха през дигитални платформи.
По отношение на бизнесите на нашите клиенти… постарахме се бързо и ефективно да намерим решение на едно генерално затруднение. То дойде от факта, че големи компании пуснаха своите служители да работят от вкъщи, в резултат на което ваучерите, които ние им предоставяме, трябваше да достигнат не до една точка, както е било преди това - в техния офис, а до хиляди различни локации, техните лични адреси. Това създаде едно ново за нас логистично предизвикателство. Защото логистиката ни се учвеличи… примерно за даден конкретен клиент 3000 пъти ;-) Но се справихме изключително успешно.
И все пак, как запазихте Вашата ефективност в условията на COVID?
Това също се оказа предизвикателство. В началото беше интересно. Много хора преди си мечтаеха да работят от вкъщи и това от друга страна беше залегнало в политиките на някои компании. Говорил съм с мои колеги-мениджъри и смея да твърдя, че до голяма степен се подхождаше с недоверие. Какво означава точно този т.нар. ден за home office, дали това не е денят, в който ще тръгна по-рано към морето и ще си удължа уикенда?
Имаше най-различни интерпретации на тази тема, но мога да споделя, че по отношение на ефективността, особено във времето на първия локдаун, хората ни проявиха много високо ниво на професионализъм и отговорност.
И това ни даде индикация, че не е важно откъде работиш, а каква работа успяваш да свършиш. Когато човек е ориентиран към постигането на резултати, мястото, от което той работи, е може би едно от най-маловажните неща.
Звучи сякаш COVID се е оказвал бустер за Вашия бизнес…
Абсолютно. Ако мога да обобщя, пандемията има и своя позитивен аспект - тя катализира до голяма степен въвеждането на дигиталните процеси в ежедневната работа на бизнеса. Дигитализацията беше залегнала като нещо, което звучеше така - "тази година ще направим толкова по темата, догодина още толкова” и така с малки стъпки да се върви напред. Тези дигитални стремежи се дефинираха в краткосрочни и средносрочни планове и бяха неизменна част от стратегиите на компаниите ежегодно поне за 5 – 10 години напред. Изпаднали в ситуация на пандемия и локдаун, ние категорично успяхме да направим огромен дигитален скок посредством множество оптимизации, реализирани за много по-кратък период от време.
Какъв анализ успяхте да направите на вътрешните Ви бизнес процеси?
Вътрешните процеси също бяха засегнати от пандемията. На база анализите, които направихме върху начина на работа, предприехме необходимите стъпки към по-структуриран подход в търговския екип - в момента имаме ясно направени графици с месечните срещи, със седмичните срещи, с информацията, която трябва да се обсъжда на тях. Общо взето, това е идеята – няма време за празни приказки, няма време за излишни дискусии. Много прагматично, стъпвайки на данните, ние се ориентираме в правилната посока, а това ни дава възможност да вървим напред и да отстояваме лидерската ни позиция.
Кои са последните тенденции във Вашия бизнес?
Содексо в световен мащаб е много голяма компания с няколко различни бизнес направления. Това, което най-ясно виждаме от обмена с колегите в други държави, е свързано с технологии и продуктово портфолио. Има и много по-добри решения от хартиените ваучери, които по една или друга причина присъстват в нашето портфолио. Ние зачитаме и спазваме регулациите, наложени от държавата, и затова основният ни бизнес в България все още е на хартия.
Но това, което виждаме в другите страни е, че ваучерите на хартия, дори и картите като пластика не са толкова актуални, по света залагат на мобилни портфейли, на разплащания с QR кодове. Общо взето, каквото има като най-съвременни технологии на пазарите в другите държави, където Содексо присъства, се надявам и ние да можем скоро да внедрим и в България.
Как всекидневната Ви работа отразява философията на Содексо?
Това е едно изключително голямо предизвикателство с оглед цялата ситуация през последните две години. Лично аз се стремя с екипа ми задължително да имаме открита комуникация при зачитане на съответните йерархични нива, но стремежът ми… и постоянно давам това послание е, че винаги съм на разположение. Ако някой има казус за решаване, ако някой има нещо, което му пречи на работата, нещо, което по някакъв начин би трябвало да бъде подобрено – да водим открита комуникация и да търсим решение.
Концептуално, откритата комуникация решава много проблеми. Така че, стъпвайки на тази откритост, която имаме, на диалога, който водим, това е нещото, което тегли компанията напред.
С какви подаръци започна 2022 за Вашите близки?
Малката, тъй като имам малка дъщеря, е почитател на “Пес Патрул” и отговорът е ясен!
А за Вашите колеги?
Това, което вече анонсирахме, е че последният календарен ден на годината беше обявен за неработен в Содексо. Другите неща, които по традиция се случват, когато имаме добри резултати и добре свършена работа, е в края на годината да получим подаръчни ваучери, които са нашия начин да изказваме признание. Това, което също влезе в нашата политика е да правим и скромни подаръци, нещо по-скоро символично, но добре прието от колегите. Допълнителен жест, с който искаме да изразим нашето признание за това, че тази година сме работили добре, че хората от една страна заслужават, а от друга страна и получават необходимото признание.
Много благодарим, Веско!
Гледайте интервюто на Благовест Михайлов, Директор „Продажби“ в Содексо България: