Като продължение на видеата от серията #BetterCorporateImmunity създадохме "Екипът на Содексо споделя".
В първото интервю Николай Димитров, HR мениджър в Содексо България, споделя как компанията ни се промени през последните години и колко важна е дигитализацията и непрекъснатата оптимизацията на работните процеси в днешно време. Вижте видеото тук.
Бихте ли се представили?
Казвам се Николай Димитров и работя в Содексо от 2017 г. Започнах на позицията „HR специалист“, а от три години заемам позицията „HR мениджър“. От септември 2021 г. съм част от борда на директорите в Содексо България.
Това промени ли Вашето отношение към работата?
На тази позиция отговорностите са по-големи, но това по никакъв начин не променя отношението ми към работата. Вярвам, че отношението както към работата, така и към всеки един колега, трябва да бъде еднакво, независимо от позицията
Промени ли се Содексо България през последните две години?
Промени се, да. Промени се както културата, така и ангажираността в компанията. Ще споделя, ако преди пандемията нямахме тази свобода на избор за работното ни място, то сега това е новата нормалност и тя ще остане - всеки сам избира откъде ще работи, било то от офиса, било то от вкъщи, от морето, от планината, няма значение. Важно е да има избора и, съответно, двете страни (служител и работодател) да запазят доверието, което са изградили помежду си.
Споменахте ангажираност…
Да, в Содексо използваме специална платформа, чрез която колегите могат да споделят своята обратната връзка напълно анонимно. Стартирахме проучването през платформата през 2017 г. и оттогава извървяхме доста дълъг път.
В началото ангажираността в компанията беше 7.6 пункта от 10 възможни. Към 2021 г. ангажираността скочи до 9 пункта от 10 възможни. Затова помогна обратната връзка на всички колеги. Комуникацията стига директно до управителя, до прекия ръководител или до мен и там (в платформата) можем да започнем дискусия.
В повечето случаи не знаем с кого си пишем, но неговата или нейната обратна връзка е ключова, за да подобрим процесите в компанията. От началото на пандемията, проучването се изпраща на месечна база и това е един от начините наистина да останем близко до колегите, т.е. редовно да получаваме обратна връзка, за да подобряваме вътрешните ни процеси.
Платформата залага определени измерители, така ли?
Точно така, да. На база на тези предефинирани измерители ние разбираме каква е цялостната ангажираност в компанията.
Как, от пандемично разстояние, запазихте близостта в компанията?
С много виртуални кафета ;-) В работно време дискутирахме различни теми, а също и организирахме цели виртуални дни, в които получихме доста позитивна обратна връзка.
Помогна ли Ви COVID-19 да оптимизирате работните процеси?
Моята мисия, съответно както в човешките ресурси, така и в цялата компания Содексо, е тясно свързана с автоматизацията и дигитализацията, няма как да избягаме от дигитализацията на HR процесите.
Как тази дигитализация помага на всекидневната Ви работа?
Ако вземем един пример - заявяването на отпуски, в момента този процес е изцяло дигитализиран. Всеки може да си заяви отпуска през онлайн платформа, т.е. дори сме paperless в тази посока.
И благодарение на това Вие имате време за най-важното…
По този начин, да. Точно така, по този начин се оптимизира времето - единственият ресурс, който не може да бъде възстановен. И това е ключово. Пак се връщам към свободата, тъй като когато всеки избира откъде да работи, така той спестява или печели време, по-скоро печели време. Свободата дава време.
На какво Ви научи пандемията като мениджър “Човешки ресурси”?
През периода на пандемията един от ключовите фактори, лично според мен, е специалистите в човешките ресурси да бъдат близо до хората. Да бъдат близо до своите колеги, независимо дали са в един и същи град или работят от дистанция.
Какво се случи след въвеждането на хибридния работен процес?
Всички в компанията, твсички колеги разбрахме колко е приятно наистина да се съберем заедно на дадено мероприятие – било то team building или просто да излезем на една вечеря всички заедно… видях емоцията на лицата на колегите.
Какви рискове се наложи да управлявате през последните две години?
Тук бих се върнал малко по-назад. В Содексо имаме колеги, които предвид тяхната отговорност и невъзможност да работят от дистанция, останаха на първа линия. Става въпрос за колегите от „Производство“ и „Осребряване“, който просто не могат да принтират ваучерите от вкъщи и съответно да приемат или изпращат ваучери от вкъщи. Те започнаха да работят на режим на смени при, разбира се, всички противоепидемични мерки. В момента тези мерки продължават ад важат. Имаме и кампания за ваксинация, защото вярваме, че чрез ваксинацията ще преодолеем вируса.
Бързо ли се адаптира към новото компанията Содексо?
Ние всички трябва да бъдем максимално адаптивни и гъвкави към ситуацията. Преди пандемията, дори в най-смелите ни очаквания, не сме мислили, че ще се справим само за два дни…, т.е. цялата компания, всички роли, които могат да работят от дистанция, да започнат да го правят. Дори, няма да забравя, беше 9-и март, в който, няколко дни преди извънредното положение да бъде обявено от правителството, ние превантивно изпратихме всички колеги вкъщи. Имахме възможността веднага да закупим техника, чрез която те да изпълняват своите отговорности и съответно да затворим офиса тогава.
Т.е. изпреварили сте събитията?
Да.
В личен план липсва ли Ви нещо в работата от разстояние?
Близката комуникация с колеги в офиса определено е нещо, което ми липсва. Липсва ми всички да бъдем отново в офиса, да се чува този смях, тези шеги – определено това води до една много позитивна атмосфера в компанията.
Как Содексо балансира между грижата за своите хора и целите на своя бизнес?
Аз вярвам, че в Содексо отношението към колегите дава финансовите резултати и постигането на целите на компанията. Те са взаимно свързани. Дори, бих казал, отношението към колегите е на първо място и то води до постигането на бизнес резултати. Видяхме това в ангажираността на служителите, която през последната година е изключително висока, и точно тези две години съответно сме и лидер на пазара с услугите, които предлагаме.
В днешни дни, можем ли да наречем “ефективно” доброто отношение?
Отношението към колегите води до по-висока ангажираност, до по-висока мотивация. Имайки служители с компетенциите да заемат конкретна позиция, рано или късно това ще даде желаните резултати на компанията. Дори ще надскочи първоначално заложените резултати, първоначалните цели. Когато имаш данните от ангажираността за последните две години и ги съпоставиш с резултатите от последните две години, можеш ясно да видиш взаимовръзка между двете.
Кои човешки умения ще конкурират изкуствения интелект?
Аз лично вярвам, че в следващите няколко години меките умения ще бъдат водещи. В момента повечето специалисти са фокусирани върху техническите умения. И това отстъпва ще отстъпи на меките умения, които в бъдеще, вярвам, ще се търсят, и ще бъдат един много голям плюс.
Т.е. способността на човек да разсъждава и да стратегизира процеси?
И да комуникира ефективно.
Какъв подарък бихте направили на своите близки?
Ако мога да избера един подарък, то той би бил здравето, наистина.
Какъв подарък очаквате от Содексо за 2022 г.?
Очаквам да продължим възходящата линия, която поехме през последните години.
Личен подарък.
Аз съм по-скоро по преживявания… ;-)
Много благодарим, Ники!
Гледайте интервюто на Николай Димитров, HR мениджър в Содексо България: