Защо да разчитате на ваучерите за храна?
В динамичната и конкурентна бизнес среда ние се фокусираме най-вече върху бизнес резултатите – продажби и печалба. Фокусираме се и върху потребителя на нашия продукт или услуга – дали е доволен от нас, дали ще повтори покупката си или дали ще ни препоръча на приятел.
Какво забравяме най-често?
Нещо, което в корпоративни презентации редовно отбелязваме като най-ценния ресурс на компанията – нашите служители. Много често ние се фокусираме върху преживяванията на клиентите ни, но със сигурност не са много фирмите, които обръщат внимание на преживяванията на служителите си.
Един от начините да създадем по-позитивна атмосфера в корпоративния свят на нашите служители са т.нар. допълнителни придобивки. Естествено, има значение какво осигуряваме, дали те имат някакво значение за служителите, дали са им необходими и какво усещане създават в тях. Когато им предоставяме допълнителни социални стимули, които подобряват по някакъв начин техния живот, това със сигурност се отразява на отношението на служителя към компанията. Обикновено това подобрява лоялността и отдадеността му към нас като работодател. В едно изследване на сп. Forbes се твърди, че компаниите, които инвестират в правилните инструменти като придобивки за своите работници са до 4 пъти по-печеливши.
В най-общи линии допълнителните придобивки се разглеждат като задължителни и такива, които служителите биха искали да получават, но нямат чак такъв задължителен характер. Задължителни ли са по закон? Отговорът тук е отрицателен, но задължителният елемент идва от средата, в която всички фирми се конкурират за един ограничен брой кадри и работници. Преди пандемията пазарът на труда беше стигнал критични нива, при които конкуренцията за един добре подготвен и квалифициран кадър беше изключително ожесточена, особено в определени сфери. Тази конкуренция доведе и до този „задължителен“ тип. Една такава придобивка са ваучерите за храна. Те са в списъка с допълнителни поощрения, които работници и служители най-често очакват да получават при започване на нова работа, а също така са от най-често споменаваните от кандидатите при интервюта за работа.
Каква е ползата за работодателя отвъд ангажираността на служителя?
От началото на 2022 година държавата промени законодателството и позволи на работодателите да стимулират своите служители с ваучери за храна на стойност до 200 лв., без за това да се дължат данъци или осигуровки и от двете страни. Естествено, работникът трябва да има сключен валиден трудов договор с работодателя. Когато говорим за компании с голям брой служители, това данъчно облекчение има и финансово измерение, тъй като няма никаква данъчна тежест.
Ако ваучерите имаха полза само за работодателя, това нямаше да работи в посока повишаване на мотивацията на служителите, но истината е, че ваучерите за храна вече са почти универсално платежно средство, което се приема в повечето хранителни магазини и супермаркети, а в последните години и в много ресторанти и заведения за бързо хранене и кафенета. В условията на пандемия, когато все повече българи се доверяват на онлайн пазаруването дори когато говорим за храни и напитки, немалко онлайн магазини проявяват гъвкавост и започнаха да приемат ваучерите за храна като разплащателно средство.
Когато вземем предвид възможността да подобрим мотивацията на нашите служители, както и облекченията от бюджетна гледна точка, ваучерите за храна изглеждат съвсем логичен ход дори когато планираме увеличение на заплатите, но не можем да си позволим да го направим в момента.