Стрес на работното място! Как да се справим с него?

Ти си част от екип, текущите задължения „валят“, всеки очаква нещо от теб. Телефонът не спира да звъни, имейлите се трупат един след друг или ти пишат късно вечер. Най-вероятно усещаш дискомфорт от забързания работен процес. Стресът на работното място е вече ежедневие, а той е и причината за влошеното ти настроение, работоспособност и дори и здраве.

Как реагира тялото ни на работния стрес?

Нека си представим, че получаваме имейл от шефа, който гласи, че сме назад с определен срок. Умът и тялото незабавно реагират. Пулсът се ускорява, обзема ни внезапно усещане за студ и паника. Това се нарича „борба или бягство“. В хода на еволюцията, чрез тази реакция хората са се предпазвали от опасностите на околната среда. По-бързият пулс и напрегнати мускули са спомагали за бягство от хищниците. В днешно време борбата и бягството ни спомагат да се мобилизираме, за да работим до късно през нощта, за да можем да изпълним поставени ни задачи.

Но какво се случва, ако всеки ден се сблъскваме с този стрес на работното място? С течение на времето хроничният работен стрес може да доведе до психологически синдром, по известен като прегаряне (burnout). Първите признаци от него са: изтощение, негативно отношение към работата, неефективност.
Някои стресови фактори, свързани с работата, са тясно свързани с прегарянето (burnout). Ето и няколко примери: твърде много работа, липса на независимост, неадекватно заплащане, липса на колектив, неуважение и несъответствие между работното място и личните ценности.

Дългосрочното излагане на стресови фактори, свързани с работата, като тези, може да повлияе на психичното здраве. Изследванията свързват прегарянето (burnout) със симптоми на тревожност и депресия. В някои случаи това създава основата за сериозни психични проблеми. Всъщност едно проучване показва, че по -младите хора, които редовно се сблъскват с големи натоварвания и екстремен времеви натиск върху в работата, са по-склонни да изпитат тежко депресивно разстройство и общо тревожно разстройство.

Високите нива на стрес на работното място - и извън него - влияят на физическото здраве. Честото активиране на реакцията „борба и бягство“ може да наруши хармонията в организма на човек. Пример за това е многократното освобождаване на хормона на стреса кортизол, което може да отслаби имунната система и да повиши вероятността от развитие на заболявания.

Хроничният стрес на работното място също може да повлияе на здравето, пречейки на съня, балансираното хранене или желанието за тренировки.

Работният стрес не е благоприятен и за самите компании или организации. Прегарянето (burnout) намалява производителността на работата и увеличава отсъствията сред персонала, както и текучеството на служители, което от своя страна води до конфликти между колеги, причинявайки разпространение на стреса сред повече хора от колектива.


Как да се справим със стреса на работното място?
Справяне с негативните мисли

Хроничният стрес и притесненията карат хората да развият „филтър“, в който всичко автоматично се интерпретира като негативна ситуация. Човек започва системно да се съмнява в способностите си („шефът ми мисли, че не ставам“) или не може да преодолеете липсата на развитие („ще бъда съсипан, ако не получа повишение“).

Това са моменти, в които трябва да направите равносметка на свършеното от вас и ситуацията, в която се намирате. Ако откриете, че никога не знаете дали това, което правите, е достатъчно, може да ви помогне да поговорите с вашия ръководител. Отделете време да обсъдите стратегията и как да посрещате задачите, които се очакват да бъдат свършени. Това облекчава стреса и за двете страни.

Забравете „мултитаскинга“

Прескачането от една към друга задача може и да ви се струва като фантастичен начин за увеличаване на производителността, но с времето ще установите, че това измамно чувство води само до разводняване на фокуса и не работи добре при повечето хора. Да смятате в ексел, да отговаряте по мейли и да говорите по телефона едновременно, ще доведе до негативни резултати във всички направления.

Организация, организация, организация

Дори ако сте естествено дезорганизиран човек, планирането на задачите позволява да разпределите задачите си във времето, което значително ще намали стреса ви по време на работа. Ще кажете, че на теория е лесно и че нови задачи непрекъснато развалят графика ви. Да, затова и отново се връщаме на момента, когато трябва да инициираме разговор с ръководителя и обсъдим приоритетите на очакваната работа.
Чрез поддържането на организираност може избегнете и негативните ефекти от претрупването с работа.

Разрешаване на проблемите

При възникване на проблем, много хора просто блокират, паникьосват се – стресът е налице.
Изградете си стратегия, при която да следвате конкретни стъпки за разрешаването му:
• Дефинирайте проблема;
• Обмислете варианти за разрешаването му;
• Направете план за действие;
• Обсъдете с колега / ръководител.

Чувствай се комфортно и на работа

Може да не сте се замисляли, но физическият комфорт е от изключително важно значение за контрола на стреса на работното място.
• Столът – на практика вие живеете през деня на него (главно се отнася за хората, които работят на компютър). Осигурете си комфортно работно място. Никой не иска да си докара болки в гърба или кръста от работа;
• Бюрото – подредете го така, че да се чувствате като у дома си;
• Музика – направете си любима листа с музика, която ви помага да се концентрирате;
• Светлина – директна светлина в монитора или искрящо слънце зад него не са помощници. Не напрягайте допълнително очите си.


За заключение можем да кажем. Стресът е преодолим. Идентифицирайте първоизточника му и опитайте с различни техники да го намалите. Той ще е винаги около нас, но важното е да не му се подаваме!

Oт понеделник до петък от 09:00ч до 18:00ч.

Телефонното обаждане до 0700 40 700 е на цената на градски разговор от стационарен телефон. Обажданията от мобилен телефон се таксуват по стандартните тарифи на Вашия мобилен оператор за обаждане до фиксирани мрежи.

0700 40 700