10 съвета за започване на малък бизнес в България

10 съвета за започване на малък бизнес в България

13.06.2022

Да започнеш свой собствен бизнес звучи примамливо, особено в последните години.

Често четем за непрекъснатите успехи на различни start-up фирми, компании еднорози (тези, увеличили стойността си до $1 млрд долара за по-малко от 10 години,) и сделки за милиони и дори милиарди долари. Разбира се, медиите пропускат неуспешните компании и се фокусират само върху тези, които са постигнали успех и имат вдъхновяващи истории. Не се подвеждайте, че това е толкова лесно и купища пари ви чакат още през първата година от стартирането на ваш собствен бизнес.

Зад успеха на една нова компания обикновено стоят месеци и дори години подготовка, а вероятно собственика или собствениците имат и предходен опит във въпросната сфера. Нашата цел не е да ви откажем от идеята да създадете ваш собствен бизнес, а по-скоро да ви помогнем да настроите очакванията си и да се подготвите за това, което ви очаква.

Струва ли си да развиваме бизнес в България?

Да, определено – това е краткият ни отговор. България е част от ЕС от 15 години, а това дава ни дава сериозно предимство, тъй като българските компании имат достъп до огромния общоевропейски пазар. Въпреки това тук все още няма прекалено много международни конкуренти и има бизнес ниши, които не са запълнени. Създаването на фирма е относително евтино и бързо. Пазарът на труда вече е доста конкурентен, но нивата на заплащане са далеч от европейските, а служителите имат добра квалификация.

Как да започна малък или среден бизнес в България - 10 експертни съвета

Преди да преминем към по-конкретни съвети, бихме искали да споделим с вас най-важния според нас: за да управлявате успешен бизнес, трябва да се адаптирате към променящите се ситуации. Колкото и задълбочено да сте се подготвили, преди да стартирате собствена компания, трябва да знаете, че нещата почти сигурно ще се объркат и ще трябва да се справяте с проблеми, за които не сте си и помисляли

Все пак можете да си спестите доста главоболия, ако следвате стъпките по-долу и сте добре подготвени за новото си вълнуващо начинание.

1. Проучете добре конкуренцията

Освен ако нямате някаква уникална идея за бизнес, която все още не е осъществена от друг, вие ще попаднете в конкурентна среда. Дори да смятате, че вие запълвате малка бизнес ниша, вероятно имате индиректни конкуренти. Важно е да ги опознаете добре. Не просто техния продукт или услуга, но и бизнес процесите им – с кои доставчици работят, с кого търгуват, имат ли дистрибутори, какви ценови и промоционални нива поддържат, колко пари инвестират в реклама. Все важни въпроси, които биха ви помогнали още на много ранен етап да разберете какви са вашите шансове да успеете и какво трябва или не трябва да правите.

2. Следвайте своя бизнес план

След като сте проучили конкурентите, е важно да изградите вашата идея за бизнес на база тази информация. Няколко важни въпроси, които да си зададете, когато създавате вашия бизнес план:

  • Каква е целта на този бизнес? 
  • На кого ще продавате? 
  • Какви са дългосрочните цели?
  • Как ще финансираме старта на бизнеса?

На всички тези въпроси трябва да си отговорите в един добре написан бизнес план. Много бизнес начинания се провалят заради това, че създателите им не са има добър бизнес план и бързо се отказват да го следват.

3. Открийте подходяща ниша

Трябва да намерите подходяща ниша за правене на бизнес. Какво означава това – открийте потребителска нужда, която е сериозна и най-важно - необслужвана. Важно е да дефинирате потенциалната консуматорска база. Кой има нужда от вашия продукт или услуга? Колко са тези хора, дали са достатъчно много и достатъчно мотивирани да правят необходимото количество покупки, така че да ви дадат възможност да печелите? Ако не откривате желаещи да купуват вашия продукт или услуга, то няма смисъл изобщо да стартирате бизнеса.

4. Допитайте се до клиентите

Вероятно няма да разполагате с достатъчно свободни средства, за да заплатите на професионална маркетинг агенция, която провежда проучвания на потребителите. При това положение ще трябва да се справите със собствени сили. Важно е да отидете на мястото, на което се продават услуги или продукти подобни на вашите и да се опитате да поговорите с потенциални клиенти. Научете какво предпочитат и харесват, вижте как се държат с продукта или услугата. Не винаги това, което ще ви кажат е вярно, понякога просто казват това, което смятат, че вие искате да чуете. За да избегнете това, задавайте много заобиколни въпроси, вместо директни от типа „бихте ли купили този продукт“.

5. Приемайте обратна връзка

Питайте хора, които имат опит в стартиране на бизнеси. Приемайте техните съвети. Така ще си спестите много главоболия и грешки, които другите са направили. Използвайте всяка възможност да тествате прототипа на вашия продукт. Все пак отсявайте смислените коментари от тези, които са повърхностни.

6. Развийте добро онлайн присъствие

Благодарение на интернет възможностите на хората да стартират малък бизнес и бързо да достигнат до своите клиенти, се повишиха невероятно много. Ако не успявате да намерите магазини или търговски партньори, които желаят да продават вашия продукт или услуга, вече можете сами да си създадете този канал на продажби – онлайн магазин например. Дори да имате търговски партньори, задължително е да имате интернет присъствие, за да изградите имиджа на бранда. Този канал на комуникация е много по-достъпен от традиционните и ви дава възможност да провеждате истински диалог с потребителите, било то във Facebook, Instagram, LinkedIn или чрез имейл маркетинг.

7. Грижете се за служителите си

Новостартиращите компании имат особен чар, с който привличат млади, активни и амбициозни таланти. Това обаче не означава, че те ще останат завинаги с вас, ако не се грижите за тях. Те добре осъзнават, че вие едва ли разполагат с финансовия ресурс на големите корпорации, но въпреки това са готови да работят за вас. Вие от своя страна трябва да сте иновативни в начините, по които ги възнаграждавате. Помислете за различни варианти. Как да допълвате основната им заплата? Може да е с ваучери за храна, които са данъчно облекчени и особено подходящи за прохождащия бизнес, с ваучери за спорт или нещо модерно като изцяло дигиталните социални придобивки под формата на виртуални карти вместо доскоро популярните хартиени ваучери за подарък.

8. Мотивирайте екипа

Мотивираните служители са високо ефективни. Затова е важно да откриете какво ги мотивира. От това зависят резултатите на вашата компания. Съветваме ви отново да прибегнете до разнообразието от мотивационни инструменти – Pluxee предлага богата гама от социални придобивки , които биха могли да ви помогнат. Дори да не сте сигурни какво точно ви е необходимо, свържете се с нас и наш консултант ще ви даде ценни насоки и съвети, за да повишите мотивацията на екипа.

9. Планирайте добре финансите си

Една от най-честите причини даден бизнес да не потръгне не са качеството или цената на продукта или услугата, която са създали, а финансите. Има много подводни камъни във финансирането на бизнеса, които трябва да бъдат предвидени в началото и съответно бюджетирани като разходи. Много често стартиращите бизнес подценяват или направо забравят за данъците. Както много добре знаем, те са неизбежни, затова е важно да ги предвидите при създаването на бизнес плана.

10. Бъдете постоянни и отдадени

Знаем, че това е вашият бизнес, вашата идея и вие го чувствате като собствено дете. Понякога обаче този бизнес ви омръзва, особено ако не се развива със скоростта, с която сте очаквали. Това са моментите, в които вие можете да се откажете, без реално да има обективна причина за това. Може би сте изморени емоционално или сте открили нова идея, която ви се струва по-перспективна от тази, но това не е основание да се откажете. Напротив, много често оцеляват не най-добрите продукти и услуги, а тези, чийто собственици са били постоянни и отдадени на каузата.