Как да поддържаме добри отношения с бизнес партньори?

Как да поддържаме добри отношения с дистрибутори, бизнес партньори и подизпълнители?

24.01.2022

Едно от най-важните условия за успешен бизнес е да изградите добри взаимоотношения с ключовите партньори на вашата компания. Такива са най-важните клиенти, доставчици, инвеститори и дистрибутори. За да изградите силни взаимовръзки с тях се изискват усилия, време, но най-вече добре обмислен план за действие.

Какво трябва да знаем за успешните бизнес отношения?

Ето няколко стъпки, които е добре да са част от плана ви за действие:

  1. Имате ясна визия за вашия бизнес. Споделете я още от самото начало с партньорите си. С времето я повтаряйте при всяка удобна възможност. Така и вашите партньори ще станат част от тази визия и тя ще стане споделена.
  2. Направете ги част от плановете си. Визията е от голямо значение. Вие сте я създали и искате всички да я одобряват и следват, но си струва да попитате вашите партньори за съвет - така те ще се чувстват много по-ангажирани.
  3. Изградете си регулярна схема на срещи – виждайте се често с вашите партньори. Така с времето взаимоотношенията ви ще прераснат от бизнес - в истинско партньорство.
  4. Дръжте на думата си! Когато обещаете нещо – правете го. Така градите доверие, а то най-трудно се постига и много лесно се губи.

Как да създадем успешно бизнес партньорство?

Добра комуникация

Лошата комуникация е най-често срещаната причина да се провали едно партньорство. Редовната комуникация с партньорите ще ви позволи навреме да дискутирате планирани промени или случващото се на пазара. Споделяйте информация не само с хората на върха на пирамидата, а и с тези, които имат отношение към вашия бизнес – така стопявате дистанцията, а и улеснявате комуникацията.

Важно е да разберете какъв е предпочитаният начин на комуникация – някои обичат срещите лице в лице, за други едно телефонно обаждане или съобщение са по-удобни. Съобразявайте се с техните възможности, свързани с време – може да не разполагат с час, за да минете по всички теми, които вие искате да обсъдите. Направете го така, че те да се чувстват комфортно, докато говорят с вас.

Ясна представа за приходи и разходи

Множество малки и средни компании нямат ясна отчетност по клиенти. Това се дължи на факта, че те не отчитат приходите и разходите за всеки клиент, а общо за компанията. Това може да се окаже фатално за тях, тъй като даден ключов клиент, от който компанията е на загуба, би могъл да доведе дори до фалит. Това е факт дори за някои по-големи компании, които не са създали нужните системи за отчетност на приходи и разходи по клиенти. Когато съществува подобен клиент, който носи загуби на компанията, е важно да вземете мерки навреме – да коригирате цените, на които продавате стоките или услугите си към него, или ако това е невъзможно, да прекратите взаимоотношенията си.

Открити задължения

Задълженията между партньорите не са само финансови. Важно е да се спазват крайни срокове, клаузите по договори и дадените обещания. Вие разчитате, че вашите доставчици ще спазят срока за доставка, а същото е валидно и за вашите дистрибутори. Понякога едно неизпълнено задължение от първия по веригата на доставки, води до забавяне на всички останали, а от това следват влошени взаимоотношения за всички. Ако сте открити и комуникирате навреме подобни проблеми, ще имате възможност да задържите клиентите си, а и да помогнете на доставчиците с техните проблеми.

Бонусна система за добре свършена работа

Когато става въпрос за добре регулирана търговска политика, вашите партньори, дистрибутори и ключови клиенти би трябвало да знаят какво ще получат, ако постигат целите, които заедно сте си поставили по отношение на продажбите. За да постигнете още по-високи резултати с вашите партньори, е необходимо да надхвърлите техните очаквания. Как да стане това? Вашите партньори не са само корпорации и фирми- зад техните имена стоят живи хора. Те се вълнуват освен от постигането на поставените цели, а също така и от собственото си благополучие. Затова е добре да ги възнаграждавате за добре свършената работа. За целта можете да се възползвате от удобството на ваучерите за подарък Pluxee. Това са ваучери, които се приемат в над 12 900 търговски обекта в цяла България. Стойността я определяте вие, а този жест ще накара всеки човек да се почувства по-ангажиран с вашата дейност, било то служител или собственик на бизнес.

Стриктно определени граници

Какви са рисковете, ако едно партньорство няма определени и ясно дефинирани граници? Първо, възможно е вашият партньор да поиска неща от вас, които са извън вашите възможности, и ако не можете да откажете, да поставят бизнеса ви под риск. Също така вашите партньори могат да злоупотребят с вас като ви деприоритизират за сметка на някой друг, разчитайки, че вашите взаимоотношения ще компенсират това. Дори в краткосрочен аспект да не е така, ако направите този компромис няколко пъти, вие премествате границата и позволявате на партньорите да злоупотребят с вашите отношения. Затова е необходимо да дефинирате какво и как е възможно и какво може да бъде еднократно изключение, но също така е важно да заявите и какво в никакъв случай не е приемливо да се случи. На всеки се случва да не успее да се справи с краен срок, качество или постигане на цели, но ако това се повтаря, значи нещо не е наред и е необходимо да направите промени в това партньорство.

Още за успешните дългосрочни партньорства

И все пак, за да изградите успешни бизнес взаимоотношения, не забравяйте, че срещу вас стоят хора. Затова се постарайте да научите и запомните техните рождени и имени дни, научете имената на техните близки, разберете повече за техните хобита. Помагайте им в техния бизнес или работни задължения, осигурявайте им добра печалба или възможност за промотиране в йерархията, правете дребни подаръци, като ваучери за подарък например, споделяйте ценни знания с тях, които да им помагат в техния бизнес. Направете разговорите рутинни, без излишни формалности и дистанция и постепенно ще постигнете ниво на партньорство, което ще ви позволи да развивате успешно своя бизнес.

Ако нашите съвети са ви харесали, разгледайте нашите идеи за мотивация на служителите.