• За работодатели
    • За служители
    • За Търговци

Личностно развитие, успех и мотивация на служителите. 9 съвета към работодателите

От началото на COVID кризата досега рекорден брой служители по цял свят са напуснали работа. Това е противно на логиката, според която в кризисни времена служителите не напускат работата си от предпазливост и страх от неизвестното. Кои са причините за тази нова тенденция? Това е въпросът, който всеки мениджър би следвало да си зададе. Другият важен въпрос е – какво трябва да направя, за да мотивирам служителите и да ги задържа.

Много компании опитаха стандартния подход – увеличение на заплатата или стимулиращ бонус, но това очевидно не помогна. Вместо да се фокусират върху човешкия аспект на проблема, повечето предпочетоха финансовия и сгрешиха. Всъщност проблемът на служителите в този случай не е просто финансов. Служителите са уморени и изплашени от кризата. Липсва им близостта с колегите. Имат нужда отново да се почувстват като част от един екип, част от една обща цел. Комуникацията, която преди кризата беше директна, пряка и лична, в момента е електронна и безлична. В стремежа си да помогнат на фирмата да премине през бурните времена, мениджърите подходиха консервативно – ограничиха амбициите, съкратиха бюджетите, а това лиши служителите от възможността да работят по нови и предизвикателни проекти.

Време е топ мениджърите, ръководителите на екипи и директорите на отдел „Човешки ресурси” да разберат, че проблемите няма да се решат само с финансови стимули. Да, те са важни и не трябва да се изключват от уравнението, но има не по-малко важни стъпки и действия, които трябва да се предприемат.

В тази статия сме ви подготвили 9 съвета, които да ви помогнат да задържите своите служители и да ги мотивирате отново. Вярваме, че и двете са еднакво важни за успеха на вашата организация.

9 съвета към работодателите

Работете в посока ефективна комуникация

Много мениджъри по света възприемат комуникацията като еднопосочен процес – изпращат послания към служителите и очакват те да ги възприемат. Истината е, особено предвид ситуацията в момента, че в комуникационния процес ролята на лидерите е да стават все по-добри слушатели. Вместо да продължат с досегашния подход (еднопосочна комуникация към служителите, даване на заповеди, изпращане на бюлетини и новини), ВАЖНО е мениджърите да бъдат отворени за ЕФЕКТИВНО СЛУШАНЕ. В редица изследвания, направени през последните 18 месеца, служителите посочват, че имат нужда от доверие, социализация и нови цели. Неща, които се постигат единствено и само с комуникация.

Важно е мениджърите, хората които управляват екипи, да се научат да изслушват. Обикновено, когато провеждат разговор със служител, мениджърите имат предварително подготвен сценарий. Това е важно, но също толкова важно е да дадете предимство на служителя – да го изслушате, да му дадете време да довърши това, което иска да каже, да се уверите, че сте го разбрали правилно, да резюмирате и ако е възможно да отговорите веднага, но не прибързано. По този начин комуникацията от еднопосочна ще се превърне в двупосочна. Служителят ще има усещането, че наистина е важен и ценен. Думата му се чува и проблемите му могат да бъдат решени вътре във фирмата, а не извън нея – при нов работодател.

Предизвикателни задачи

Когато един специалист бъде засипван със скучни и рутинни задачи, той съвсем скоро губи мотивация. А причините за тези задачи са ясни – мениджмънтът редуцира рисковите проекти до минимум, докато трае кризата.
По този начин се увеличава многократно рискът да загубим най-ценните си специалисти.
Когато даваме трудни и предизвикателни задачи на най-добрите служители, ние ги мотивираме – това им дава възможност да се докажат, да научат нещо ново, да постигнат предизвикателни цели и да затвърдят имиджа си на топ таланти. Естествено трябва да внимаваме да не стигнем другата крайност – да ги претоварим. За целта трябва да сме сигурни, че задачата, която им възлагаме, е трудна, но не невъзможна, че те разполагат с ресурса, знанията и уменията да се справят или най-малкото могат да се сдобият с тях в рамките на периода, в който трябва да я изпълнят.

Предоставяйте възможности за професионално развитие

За да се справи един служител с нови и предизвикателни задачи, е нужно да му помогнем. Седнете заедно, идентифицирайте нуждите му от обучение, опит и познания във връзка с новите отговорности, създайте план за развитие. Той може да е свързан с обучение или работа с по-опитен колега /ментор/, с когото заедно да свършат поставената задача. Често този подход се оказва от полза и за обучаващия, като му дава нова перспектива. Това със сигурност ще разшири неговия кръгозор, ще му даде възможност да научи нови неща, дори да разбере по-добре процесите във фирмата.

За много специалисти (особено тези, които смятат, че са достигнали тавана на възможностите си на дадена позиция) е важно да виждат перспектива за развитие в компанията. Също толкова важно е да знаят, че техният мениджър мисли по същия начин.

Наградете служителите с ваучери Подарък PASS

Когато прибягваме до обичайния инструмент за решаване на проблем със служител – неговата заплата или бонус, променяме нашите взаимоотношения от социални в икономически. Много често обаче това е проблем. Служителят остава с усещането, че не е разбран и изслушан. Както споменахме в началото, увеличаването на заплатата му може да усложни ситуацията. Вместо това го изслушайте и останете на ниво социална връзка. В края на разговора, за да подсилите ефекта, може да го наградите с ваучери Подарък Pass в знак на благодарност, но и като начин да не превръщате този разговор в нещо комерсиално.

Искайте тяхната гледна точна

Част от ефективната комуникация, освен умението да изслушваш, е и проактивното търсене на обратна връзка от страна на служителя. По една или друга причина служителите нямат тази практика. За част от тях това е черта от характера, други се страхуват да изкажат гласно какво мислят, трети не вярват, че от това има полза. Важно е, да им покажете, че тяхното мнение има стойност за вас и за компанията. Идентифицирайте „мълчаливите“ служители. Питайте ги активно и често. Ако забележите, че имат проблем да говорят пред много хора,, организирайте индивидуални разговори. Няма служител, който да няма гледна точка, но има служители, които по някаква причина не искат да я споделят. Намерете подход и я научете! Понякога там се крият идеи за успешна иновация, подобрение в процесите или най-малкото – ще накарате този човек да се чувства ценен от Вас и компанията.

Осигурете приятна работна атмосфера

В последните години организационните експерти не ни съветват да повишим мотивацията, а да се стремим да не демотивираме служителите. Това е интересна теория и част от нея е свързана с работната атмосфера. Според тези специалисти хората започват дадена работа мотивирани, но лошата работна атмосфера може да ги демотивира до степен да напуснат и никакви усилия на мениджмънта не могат да прекратят този процес. С други думи каквото и да правим, важно e да поддържаме работната атмосфера позитивна.
Смехът, шегите, позитивните взаимоотношения са част от тази атмосфера и те могат да ви спестят много разходи както за наемане на нови служители, така и за задържане на настоящи. Позитивната работна атмосфера е изключителен фактор, който може да накара един служител да остане на работа, дори да е получил много по-добра оферта от друга компания. Защо това е така? Основната причина е, че прекарваме поне 50% от времето си на работа. Ако работим с удоволствие ини е приятно, го оценяваме както съзнателно, така и подсъзнателно. Когато получим оферта за нова работа, ние не знаем дали атмосферата там е по-добра от настоящата. А това определено е по-важно от парите, които ще получим.

Давайте свобода при изпълнение на проекти

Защо опитните служители напускат компаниите? Освен тривиалните причини като възможност за развитие, заплата, бонуси и други социални придобивки, един от най-често срещаните отговори е липсата на свобода при изпълнение на проектите. Ако един служител е експерт в своята област и има натрупан солиден опит, микроменажирането от страна на неговия пряк ръководител или друг мениджър е сигурен начин да го демотивира.. Свободата при изпълнение на проекти дава усещане за доверие, за вяра в способностите на добрите и опитни служители. Дава им възможност да развият чувството за отговорност и да стават по-добри. Когато са ограничавани и проверявани във всеки етап от проекта, те не се чувстват достатъчно отговорни за крайния резултат и това е нормално. Научете се да ограничавате себе си като мениджър – давайте свобода на опитните си служители и инвестирайте това време във фокусиране върху неопитните.

Работа с различни проекти

Друга причина за демотивацията на служителите е еднообразието. Старайте се да им предложите участие в различни работни екипи по различни проекти! Това би могло да ги накара да оценят предимствата на Вашата компания и да ги задържи. Да, има и служители, които търсят точно рутината и се чувстват комфортно в такъв ритъм. Ваша работа е да идентифицирате двете групи и да постъпите според техните нужди.

Прекарвайте време извън офиса

Балансът между личния живот и работата е важен, но за лидерите работата не приключва с края на работното време. Отделете няколко часа от месеца, за да покажете на вашите служители, че ги цените като хора и добра компания за бира, боулинг, кино или театрална постановка. Вашите служители ще ви опознаят извън работата, ще ви видят в нова светлина и това ще улесни комуникацията между вас.

В необикновеното време, в което живеем, управлението на хора изисква повече усилия от когато и да било преди. Но това не винаги е толкова трудно, колкото изглежда. Достатъчно е да не забравяме, че срещу нас стоят човешки същества със своите нужди, мисли, чувства и е нужно просто да ги чуем.